Etikkonferansen 2024: Åpenhet og habilitet

Foto: TI Norge

I forbindelse med åpningen av Etikkonferansen 2024 holdt generalsekretær i TI Norge et innlegg med TI Norges anbefalinger til norske kommuner, Les innlegget under:

Hjertelig takk og velkommen til Etikkonferansen også fra Transparency International Norge.

Transparency International Norge er en del av en internasjonal koalisjon med nasjonale avdelinger i over hundre land og et felles sekretariat i Berlin. Vår visjon er en verden hvor myndigheter, næringsliv og sivilsamfunn og den enkeltes liv er fri for korrupsjon.

Temaet for denne konferansen er åpenhet og habilitet.

Fordi TI Norge er en antikorrupsjonsorganisasjon, er vi opptatt av hvordan korrupsjon kan forebygges. Vi sier ofte at åpenhet er den beste vaksinasjonen mot korrupsjon. Brudd på habilitetsregler og korrupsjon, vil ofte ha samme konsekvenser - beslutninger som tas, styres av utenforliggende hensyn, til gunst for en part og på bekostning av fellesskapet. Den mye omtalte Tjøme-saken kan tjene som illustrasjon. Derfor er temaet (åpenhet og habilitet) helt i kjernen av det vi arbeider med.

God korrupsjonsforebygging krever at kommunene er kjent med korrupsjonsrisiko. Etter hvert har vi fått mange gode rapporter som sier noe om risikofaktorer også i kommunesektoren. I vårt naboland Sverige, har det i etterkant av de mange alvorlige problemene mange kommuner har havnet i, kommet gode analyser. Svensk politi antar at svindel med velferd nå gir de kriminelle nettverkene fire ganger så store inntekter som salg av narkotika[1]. Kommunene er særlig utsatt.

I en svensk forskningsrapport, Den sårbara staten[2], identifiseres en rekke sektorer og områder samt hvilke metoder aktørene bruker.

Det kan være verdt å dvele litt ved spørsmålet: Er det tegn i tiden som tilsier at vi står overfor samme trusler i Norge som i Sverige? Hvordan kan norske kommuner i så fall best forhindre «svenske tilstander»? Situasjonen i deler av Sverige er kompleks, og krever naturligvis tiltak på en rekke fronter, men skrekken for «svenske tilstander» er begynt å sige innover oss i Norge. Kripos kunne nylig opplyse om at de kun har kontroll over 40 av rundt 100 kriminelle norske nettverk. Videre påpeker Kripos at de ser aktivitet fra svenske nettverk i nesten alle norske politidistrikter, og at aktiviteten er økende[3].

Økokrim har i trusselvurderingene gjentatte ganger fremhevet at norske kommuner er sårbare for korrupsjon. «Selv om avdekket korrupsjonsomfang i kommunal sektor er lite, viser etterforskning at det er sannsynlig at det foregår og at slik kriminalitet kan pågå uoppdaget i flere år», het det i Økokrims siste trusselvurdering (2022). Kommunene utgjør førstelinjen i «totalforsvaret mot økonomisk kriminalitet», som Økokrim-sjefen har snakket ofte om de siste årene.

I en artikkel i Aftenposten[4] i februar i år fikk ordføreren i den svenske kommunen Södertälje spørsmålet: Hvorfor har akkurat Sverige fått så store problemer med gjengkriminalitet og velferdskriminalitet? Ordføreren kjente historien godt, etter i 13 år i vervet.

– Vi var vel ikke vaktsomme nok, var kortversjonen av hennes svar.

I sommer fikk mange med seg den danske dokumentarserien «Den sorte svane»[5] I serien avsløres det hvordan organisert økonomisk kriminalitet også utnytter sårbarheter i danske kommuner. Økokrimsjefen i Norge har i kommentarer framhevet at det vil være naivt å tro at forholdene som avdekkes i serien, ikke skjer i Norge.   

I 2022 kom en rapport om norske forhold fra Nasjonalt tverretatlig analyse- og etterretningssenter[6] der de har analysert kriminalitet blant leverandører til det offentlige i tidsrommet 2015-2020. Av 43 000 leverandører var 687 blitt straffet for økonomisk kriminalitet eller arbeidslivskrim. 1360 leverandører hadde fått administrative sanksjoner fra kontrolletatene. Av samlede anskaffelser på over 1000 milliarder gikk 94 milliarder (=ni prosent) til straffede leverandører og 150 milliarder (=15 prosent) til leverandører med administrative sanksjoner. Rapporten identifiserer og hvilke bransjer som troner høyest på kriminalitetsstatistikken;

  • Bygge- og anleggsvirksomhet

  • Varehandel, bilverksteder

  • Faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting

  • Helse- og sosialtjenester

  • Omsetning og drift av fast eiendom

TI Norge har ikke til hensikt å skape unødig uro eller engstelse, men vi vil likevel oppfordre til større årvåkenhet og en bedre beredskap i kommune-Norge nettopp for å hindre at kriminelle aktører får fotfeste. Om vi som samfunn ignorerer risiko og ikke er årvåkne nok, så vet vi hva konsekvensene er:

  • Store økonomiske tap både for individuelle ofre, bedrifter og samfunnet som helhet

  • Negativt omdømme for den som rammes

  • Mer ulikhet og urettferdighet

  • Økte kostnader og redusert produktivitet for det offentlige og for næringslivet

  •   Konkurransevridning

  • Svekket tillit, redusert rettssikkerhet, svekket demokrati

Den siste innbyggerundersøkelsen (DFØ 2024)[7] viser dessverre en negativ trend: Det er nå flere som tror at korrupsjon og nepotisme foregår enn for to år siden. Økningen er stor. Kommunene kommer bedre ut enn staten i inntrykket av korrupsjon. For nepotisme ligger nå stat og kommune nokså likt. Flere innbyggere tror nepotisme forekommer enn korrupsjon, både i stat og kommune.

Hva er så tiltakene TI Norge anbefaler?

  • Gode risikovurderinger – med jevnlige oppdateringer

  • Kontinuerlig arbeid med antikorrupsjon basert på risikovurderinger for å skape en høy bevissthet. Her må medarbeidere som kjenner detaljene i egen virksomhet trekkes inn, de vet hvor skoen trykker.

  • Åpenhet i anskaffelsesprosesser – resultater av disse.

  • Åpenhet i påvirkningsarbeid inn mot kommune

… for å nevne noe.

Transparency International Norge er på tilbudssiden i dette arbeidet og har utviklet gode verktøy[8][9] for kommunesektoren.

Å arbeide mot korrupsjon og for større åpenhet – er med på å gjøre vårt samfunn mer robust – og det styrker demokratiet. Kommunesektoren er førstelinjen i velferdssamfunnet og bør danne førstelinjen i den offentlige innsatsen for godt styresett og mot korrupsjon.  

Takk til Kommunal- og distriktsdepartementet og til KS og til de mange kommuner og aktører som er representert her i dag – vi trenger Etikkonferansen for å drive arbeidet fremover, bli inspirerte og dele erfaringer.

Takk.

Guro Slettemark

 ——-

[1] https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/varnar-for-valfardsbrott-omsatter-uppemot-75-miljarder-arligen

[2]https://www.soi.se/aktuellt/2023/november/sns-sarbara-staten

[3] https://www.aftenposten.no/norge/i/8JMag1/polititopper-kritiserer-mehl-for-manglende-satsing-mot-kriminelle-nettverk

[4] https://www.aftenposten.no/verden/i/xgLnPn/organisert-kriminalitet-truer-sverige-sodertalje-er-verst

[5] https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-den-sorte-svane

[6] https://www.ntaes.no/reports/NTAES%20Rapport%20Leverand%C3%B8rer%20til%20det%20offentlige.pdf

[7] https://dfo.no/nyhetsarkiv/innbyggerundersokelsen-2024-nedgang-i-tillit-og-tilfredshet

[8] Beskytt kommunen! Håndbok i antikorrupsjon

[9] Dilemmasamling for kommunesektoren

Forrige
Forrige

Transparency International Årsrapport 2023

Neste
Neste

FN må sette korrupsjon på dagsorden