Fem anbefalinger fra Transparency International Norge –Stortingsvalget 2025

Transparency International Norge har i dag sendt ut et brev til alle de politiske partiene på Stortinget med en oppfordring til å prioritere og programfeste tiltak om antikorrupsjon og åpenhet i sine partiprogram frem mot stortingsvalget 2025.  Ved å inkludere disse sakene i partiprogrammene, forplikter partiene seg til å bygge et mer åpent, rettferdig og korrupsjonsfritt samfunn. Brevet kan lastes ned her.


FEM ANBEFALINGER FRA TRANSPARENCY INTERNATIONAL NORGE


1.      Internasjonal solidaritet – åpenhet i pengestrømmer og bistand til antikorrupsjonstiltak

Det viktige og nødvendige Nansen-programmet på 75 milliarder kroner til Ukraina må programmeres slik at det er størst mulig åpenhet i pengestrømmene, også om støtten gjennom internasjonale finansinstitusjoner og andre multilaterale aktører.  Det er nødvendig med høy bevissthet og tiltak for å redusere risikoen for korrupsjon i pengestrømmen hele veien fra giver til mottaker. Krav til åpenhet og nulltoleranse for korrupsjon må følges opp med forebygging og kontroll, slik at midlene går til formålet og ikke bidrar til å øke korrupsjonsutfordringene i landet.

Disse prinsippene bør være bærende for all norsk bistand.

Referanse: TI Norges samleside om Ukraina-pakken

2.      Demokratiforsvar og nasjonal antikorrupsjonsstrategi

Korrupsjon angriper samfunnets grunnleggende verdier og bærende institusjoner. Demokratiet settes under press gjennom nye former for korrupsjonsrisiko, med opphav i utenlandsk innblanding, framveksten av kunstig intelligens og klimaendringer. Korrupsjonen må bekjempes ved innsats på tvers av sektorer og fra myndigheter, privat sektor og sivilsamfunnsorganisasjoner. Det trengs en nasjonal strategi som gir en samlet retning for denne samfunnsmessige innsatsen.

Referanser:

·       Forpliktelsen om antikorrupsjon i Norges handlingsplan til Open Government Partnership

·       OECDs anbefalinger om antikorrupsjonsstrategi Public Integrity Handbook (2020)

3.      Harmonisering mellom habilitetsbestemmelser og korrupsjonsbestemmelser

Det er et behov en gjennomgang der korrupsjonsbestemmelsene i straffeloven sees i sammenheng med bestemmelsene om påvirkning, brudd på habilitet og ugyldighet i hhv. kommuneloven og forvaltningsloven. En slik gjennomgang kan danne grunnlag for regelendringer som gir større klarhet om konsekvensene av brudd på habilitetsbestemmelsene og hvilke sanksjoner de kan bli møtt med.

Referanse: TI Norges høringsuttalelse til NOU 2019: 5 Ny forvaltningslov


4.      Varsling

Arbeidsmiljøsaker og kritikkverdige forhold som innebærer en samfunnsrisiko, bør håndteres i adskilte spor.

Referanser:

·       TI Norges høringsuttalelse til Varslingsdirektivet (EU 2019/1937)

·       Kronikken Arbeidsmiljøsaker bør tas ut av varslingsordningen (av Helge Kvamme og Guro Slettemark, Dagens Næringsliv 7. juni 2022)


5.      Fire åpenhetstiltak

a.      Innføre lobbyregister (Stortinget og politisk ledelse i departementene)

b.      Aksjeeiere, herunder eiere av forvalterregistrerte aksjer

Den lovfestede åpenheten må iverksettes, registeret må sikres tilstrekkelig finansiering og sikre bedre innsyn i hvem som eier forvalterregistrerte aksjer.

c.       Register over reelle rettighetshavere

Registeret må etableres og sikres tilstrekkelig finansiering. Det må innføres allmenn tilgang til opplysningene i registeret.

d.      Større åpenhet om offentlige anskaffelser

Informasjonen om offentlige anskaffelser må forbedres. Enkel tilgang til opplysninger om hvilke oppdragsgivere som kjøper varer og tjenester, fra hvilke leverandører, til hvilken pris og for hvilket offentlig formål, vil bidra til slik åpenhet.

Referanse: Forpliktelsen om åpenhet om anskaffelser i Norges handlingsplan til Open Government Partnership (OGP)

 

Illustrasjon: TI Norge

 

 
Forrige
Forrige

Pengemakt i møte med lokaldemokratiet

Neste
Neste

Ny kartlegging av kommunal åpenhet i gang